Slavní bubeníci
V dnešní době je bubeníků málo. To není pro amatérské a poloprofesionální kapely žádná novinka. Každá z těchto kapel si jistě prošla období, kdy odešel bubeník a sehnat za něj adekvátní náhradu bylo obtížné. Je to ale mnohem lepší od dob, kdy se za dobrého bubeníka považoval Víťa Vávra (zpívající bubeník). U nás se v té době hrál převážně pop a to opravdu nebylo na bicí nic převratného. S rozvojem jazzu, rocku a heavy metalu převážně v 80. letech 20. století se u nás objevili velmi nadaní bubeníci, např.: Klaudius Kryšpín – bubeník legendárního Pražského výběru. Vybral jsem proto jednoho českého a jednoho zahraničního bubeníka a přináším Vám jejich životopisy. V příloze najdete také několik doplňujících fotografií.
Klaudius Kryšpín
Pražský výběr (dále jen Výběr) byla první velká česká rocková skupina, kterou tvořili Michael Kocáb (zpěv, klávesy), Michal Pavlíček (zpěv, kytara), Vilém Čok (zpěv, basskytara) a Klaudius Kryšpín (bicí). Již tyto jména mluví sami za sebe – Michael Kocáb je jeden z nejlepších hráčů na syntezátory v České republice, Michal Pavlíček je uznávaný kytarista po celém světě a o zbytku kapely není potřeba dalekosáhle hovořit. Výběr vznikl v roce 1980 byl zakázán komunistickým režimem v letech 1983–1986. Po roce 1989 vystupoval jen příležitostně a větší množství koncertů znovu pořádá až po roce 2000. Stupňující se neshody mezi hlavními osobnostmi kapely Kocábem a Pavlíčkem vedou na konci roku 2006 k rozpadu kapely. Kocáb poté s Kryšpínem a dalšími přizvanými muzikanty zakládá projekt Pražský výběr II, který vydává první desku v roce 2007 pod názvem ,,Vymlácený rockový palice“.
Klaudius Kryšpín (dále jen ,,Klauda,, – přezdívka) je jeden z nejuznávanějších bubeníků v České republice. Začal hrát ve skupině Ropotama, která hrála přesný repertoár Pražského výběru (Klauda byl m.j. velký fanoušek Výběru). S Ropotamou Klauda vystupoval poměrně často a jednou se podařilo, že se na koncert přišel podívat Michael Kocáb ve chvíli, kdy Výběr opustil jejich bývalý bubeník. Klauda si Kocába získal ihned svým pojetím hry a ten mu nabídl místo bubeníka ve Výběru. Klauda hrál ve Výběru ještě několik let, dále vystupoval v druhé skupiny Michala Pavlíčka - Stromboli, ale v osmdesátých letech emigroval nejdříve do Rakouska (kde měl bratra) a poté do Austrálie. Jak sám ve svém životopise píše – počátky jeho bytí na novém kontinentu nebyly zrovna růžové. Neuměl slovo anglicky a to byl problém. Náhodou se potkal s místním, který byl Čech. Klauda mu vše pověděl, že má problémy s jazykem a že hraje na bicí. Neznámý člověk obvolal několik hudebních skupin, že jim sehnal bubeníka. Klauda měl napoprvé poměrně úspěch a pomalu se začal prosazovat v místních klubových kapelách. Velký zlom v jeho kariéře přišel v roce 1996. Byl pozván na ,, The Ultimate Drummer´s Day Weekend“ – jedná se o nejprestižnější bubenický festival na jižní polokouli, který se koná v Melbourne a trvá dva dny. Na základě tohoto festivalu Klauda dostal celkem dobré bicí značky Premier a sponzorství na činely Sabian, což je pro každého bubeníka to nejlepší. V roce 2000 s Klauda vrátil do České republiky a Pražský výběr začal opět koncertovat.
Vybavení: Klaudius Kryšpín získal na základě festivalu v Melbourne sponzorství na bicí Premier a činely Sabian. Klaudova souprava z období 1996 – 2007 je k vidění v příloze. V roce 2007 mění Klauda značku a činelů. Z ,,Premirek“ přesedlal na bicí značky MAPEX. Činely rovněž změnil – vyhlášené Sabiany vyměnil za méně známé činely z Turecka – Anatolian. V září 2007 jsem měl možnost vidět Klaudu hrát na hudebním veletrhu Muzika 2007 a musím přiznat, že je opravdu skvělý. V příloze Vám přináším několik fotografií i z tohoto veletrhu.
Michael Stephen Portnoy
Narodil se 20. dubna 1967 na v Long beach (část New Yorku). Je to americký bubeník progresivně metalové skupiny Dream Theater. Je držitelem mnoha ocenění, která uděluje velice prestižní bubenický časopis Modern Drummer Magazine.
Jeho styl hraní vychází od jeho vzorů tj. Neil Peart, John Bonham, Keith Moon atd. Bubnovat začal již od mládí. K muzice měl velmi vřelí vztah. Jeho otec Howard Portnoy byl "dýdžejem" po diskotékách, tak není divu, že se malý Mike (majk) "potatil". Co se týče muziky se Mike naučil hrát na bicí sám. Až později začal tento obor studovat. Vystudoval hru na bicí nástroje a baskytaru.
V mládí začal hrát s kapelami Intruder, Rising Power a Inner Sanctum. Získává také stipendium na škole Berkeley College of Music v Bostonu. tam se setkává s kytaristou Johnem Petruccim a baskytaristou Johnem Myungem. A tam začala historie skupiny Dream Theater. Skupina si dala název Majesty. Bohužel tato skupina již existovala a tak jeho otec přišel s názvem Dream Theater. Samozřejmě nevěděl jak příznačné jméno bude pro tuto skupinu.
Vybavení: Jeho první bicí byly Tama Imprialstar. Tyto bicí si pořídil už v mládí. Jak sám uvádí měl tři zaměstnání, aby si je mohl pořídit. Samozřejmě tyto bicí má uloženy doma ve sklepě i s ostatními.
Rok 1997 - V roce 1997 Mike podepsal smlouvu s japonskou firmou Tama. Tato značka ho provází až do dnešních dnů. Je tedy vlajkovou lodí, nebo-li "vlajkovým hráčem" této značky. Bicí měly název The Purple Monster. Jak už z názvu vyplývá jsou tyto bicí docela objemné. Byly vyrobeny ve třech provedeních a to v barvě bílo-růžové (americké turné), bílo-zelené (evropské turné) a bílo-červené (asijské turné). Speciálně pro tuto sestavu byl vyroben i malý buben. Zvláštní byl v tom, že struník se neovládal ručně jak je známo u všech typu bubínků, ale byl ovládán nohou. Ovládáním se struník dostával do třech poloh. A to buď: plně napnutý, středně napnutý a nebo do polohy vypnuté. S tímto nápadem přišel Mike za Tamou během roku 1997. Způsob ovládání nohou je znám především u tympánů. Tamě se tento nápad zalíbil. Problém byl v tom, že toto ovládání bylo na sériovou výrobu příliš drahé tak tento "snare drum" spatřil světlo světa jen v Mikově sestavě.
Sestava The Siamese Moster
Jak je již z názvu patrné, souprava je opravdu „monsterózní“. Je složena ze dvou souprav. Toto spojení by se dalo nazvat 2 in 1. Čili dvě soupravy v jedné. Korpusy bicích mají černou barvu a je na nich natištěno spousty log skupiny ve fialovém provedení. Zde už Mike začal používat své dva signované bubínky Melody Master. Jmenují se po jeho dceři Melody. Tyto bubínky už nemají struník ovládaný pedálem, ale jsou ovládány ručně. Tento systém se nazývá three-way tension strainer. Struník se dostává do polohy plně napnuté, středně napnuté a vypnuté. Bubínky jsou o rozměru 5 1/2x14 ´´ (javor) a 5x12 palců (ocel). Levá strana soupravy je skoro stejná jako předchozí až na pár změn. 16" floor tom je na levé straně. Zajímavá je strana pravá. Složení bubnů je sestupné ne vzestupné. Začíná o velikosti 13 ´´ to-tom, dále 10 ´´ tom-tom, 2x6 ´´e octobany 536 a 600mm a končí bubnem gong bass drum 20x14 ´´. Je to vlastně tzv. experimentální souprava.
Toto jsou pouze některé z několika Mikeových sestav, které používá nebo používal. Zpravidla Mike mění soupravu každé nové turné s kapelou Dream Theater. V příloze najdete několik obrázků týkajících
Fotogalerie Klaudiuse Kryšpína
Já a Klauda na hudebním veletrhu Muzika 2007
Pražský výběr... zleva Michal Pavlíček (kytara,zpěv), Michael Kocáb (klávesy,zpěv), Vilém Čok (baskytara, zpěv) a Klaudius Kryšpín (bicí)
Fotogalerie Mikea Portnoye
bicí sestava Mike Portnoye - Melody Monster
a ještě jednou Mike...