DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Bicí nástroje A-Z

Detail bicí soupravy

Detail bicí soupravy

Bicí soupravy se skládá z jednotlivých bubnů, hardwaru (stojany, pedály) a činelů.

 

Jednotlivé bubny

Slovníček jednotlivých výrazů – drum (dram) – buben; break (brejk) - plynulí přechod který bubeník vytváří v písních mezi různými částmi písně; rozměr bubnů – první hodnota je úderná plocha a druhý rozměr je hloubka korpusu. ´´ - palec; míra, která se v bubenické terminologii používá.

 

Bass drum – často se označuje v češtině jako ,,kopák“ nebo ,,šlapák“. Jedná se o největší část soupravy a ovládá se bicím pedálem nebo ,,doublebass“ pedálem (dvojšlapka – nahrazuje druhý kopák). Vzhledem k jeho rozměrech, které jsou nejčastěji 22 x 18´´,  je naladěn nejhlouběji. Rockoví a metaloví bubeníci často užívají dvojšlapku, nebo si pořizují ještě druhý kopák. Technika dvojšlapky je výborná do různých breaků a o různých doprovodech není třeba dlouho hovořit. Na přední bláně (rezonanční) bývá obvykle napsána značka firmy, která bicí vyrábí, popřípadě název kapely, kde bubeník bubnuje.

Snare (snér) drum – známý spíše pod názvem bubínek, nebo virbl. Je to společně s kopákem  nejdůležitějším komponentem soupravy. Bubeník jej má umístěn mezi nohama. Přes jeho spodní blánu je nataženo strunění, proto má tento buben tak typický zvuk. Nejčastější rozměr bubnu je 14 x 5,5 ´´. Bubeník si do soupravy může zvolit kromě hlavního snare drumu i druhý snare drum s menším rozměrem. Tím pádem má buben vyšší zvuk a bubeník může opět svou hru obohatí o mnoho nových prvků. Bubínek by měl být ze všech bubnů nejkvalitnější, proto mnoho bubeníků kupuje soupravu, přiložený bubínek prodá a koupí si mnohem lepší. Cena kvalitních bubeníků se pohybuje okolo 8.000, ale jsou i mnohem dražší. Bubínek může být buď dřevěný nebo kovový. Kovový se spíše užívá do tvrdších stylů – heavy metal, rock nebo punkrock.

Tom-Tomy – jedná se o bubny, které se využívají do breaků. Klasická souprava obsahuje dva tom-tomy, které jsou připevněny speciálním držákem ke kopáku. Jejich počet je u bubeníků individuální. Jak již bylo řečeno, každá souprava obsahuje dva tom-tomy, velmi často ve velikostech 12 x 9 ´´ a 13 x 10 ´´. Jejich počet může být samozřejmě vyšší, ale i nižší. Jazzoví hráči zpravidla využívají pouze jeden, bubeníci ,,dechovkáři“ dokonce žádný. Metaloví bubeníci a rockeři mívají minimálně dva, ale většinou má každý 3-4.

Floor (flór) tom – floor znamená v angličtině podlaha a proto jsou floor-tomy umístěny na zemi po pravé nebo levé ruce bubeníka. Je to podle toho, zda je dotyčný pravák nebo levák. U praváků jsou floor-tomy po pravé ruce. Slouží rovněž k breakům a jejich počet je opět v soupravě individuální. Nejčastější rozměr je 16 x 16 ´´.

 

Činely – činely musí být dobře a pečlivě vybrány. Vyplatí se více  zainvestovat do činelů, než do bicí soupravy. U soupravy lze zvukové nedostatky vylepšit kvalitnějšími blánami, ale u činelů nikoliv.

Hi-hat (haj-het) – tyto dva činely jdoucí proti sobě obsahuje společně s kopákem a virblem opravdu každá moderní bicí souprava. Její rozměr je za devadesáti procent 14 ´´. Bubeník na ni hraje rukou, kterou píše. Opačná ruka tím pádem hraje na virbl a bubeník má překřížené ruce. Hi-hatka (dále jen HH) je posazena na HH stojanu s pedálem. Spodní díl HH je posazen na stojanu a vrchní díl je připevněn na tyčce, která je propojena s pedálem. Bubeník si hraním na HH udržuje tempo. HH by měla být velmi kvalitní. Kvalitnější HH se pohybuje od 6000Kč a více. V klasické bubenické soupravě bývá HH jedna, ale bubeníci ,,metalisté,, s oblibou používají obě při doprovodu na dvojšlapku.

Crash (kreš) – ten se určitě vyskytuje v každé soupravě. Je to činel, který je opravdu nutný. Je hojně využíván v breakách a při úderu na něj, bubeník svým způsobem nic nezkazí. Bubeníkovi do soupravy postačí jeden (nejčastěji velikost 16 ´´), ale je to opět dané stylem hudby, který chceme hrát. Já například mám Crashe čtyři a plánuji ještě jeden. Vyplatí se do Crashů zainvestova, protože levnější kousky  velice rády praskají.

Ride (rajd)další kousek, který se vyskytuje společně s HH a Crashem v každé soupravě. Slouží k podobnému účelu jako HH – udržování tempa. Kvalitní Ride má krásný cinkavý zvuk a obohatí každou skladbu. Ve slokách může bubeník hrát doprovod na HH a v refrénu doprovod na Ride, tím pádem vzniká nový druh zvuku v písni a je už jen na bubeníkovi, aby si písničku odehrál podle svého. Velmi oblíbený je na Ridu je ,,pupek,, činelu (cca 5cm vyvýšený prostor na činelu, kde je do činelu otvor. Má vysoký tón a rovněž souží k doprovodům. Nejčastější velikost Ridu je 20 ´´, i když znám několik bubeníků, kteří používají velikosti 21,22 a 24 ´´. Činel má poté temný zvuk a využívá se spíše v hardrocku a v různých druzích heavy metalu (speed metal, black metal, power metal atd.) Ride bývá poměrně nákladná záležitost. Pohybuje se od 6000Kč.

Splash  (spleš) – jeho účast v soupravě není příliš důležitá. Tento činel, či spíše činýlek slouží výhradně k různých zvukový ,,vychytávkám“. Řadí se proto do skupiny efektových činelů. Velikostně se vyrábí 8, 10 a 12 ´´ (pro představu je to zhruba velikost malého talíře). Jeho cena se pohybuje okolo 2000Kč ve všech velikostech.

China (čína) – můj nejoblíbenější činel. Dlouho jsem si jej přál, ale nebylo dostatek peněz. Dnes již Chinu mám a je to opravdu skvělý činel. China má svůj osobitý zvuk a proto je to tak oblíbený doplněk, který dokonale obohatí každý typ hudby (pomineme-li dechovku). I tvar činelu je atypický. Klasický činel má tvar podobný poklici a China je vykována přesně naopak. Nejvíce používaný rozměr je 18 ´´, ale samozřejmě se využívají i další rozměry – 14,16, 20 a 22 ´´. Chinu je nutno vybírat opravdu pečlivě, protože ne každá zní opravdu dobře. Měl jsem možnost hrát na Chinu za 8550Kč a zvuk se mi tolik nelíbil, jako u mé. Já jsem Chinu koupil za 4800Kč a investice se mi vyplatila. Samozřejmě záleží na vkusu každého bubeníka a to platí při výběru nástroje nejvíce.

Chápu, že po přečtení tohoto textu je velmi obtížné si vše představit bez obrázků. V příloze proto najdete detail bicí soupravy s popisky.

Blány

Buben by byl bez blány k ničemu. Blány jsou vyráběny ze zvířecí kůže, ale dnes se spíše využívá syntetický materiál. Nejlepší a nejuznávanější výrobce blan pro bicí nástroje s firma REMO, která zásobuje blánami celý svět a její výrobky používá mnoho bubeníků – ani já nejsem výjimkou. Buben má blány dvě, jednu blánu údernou (ta nahoře) a blánu rezonanční. Rezonanční blány jsou podstatně tenčí, než blány úderové, které musejí odolávat mnoha úderům.

Ladění bubnu je opravdu (jak říká můj kamarád) těžká alchymie.Blána se nasadí na korpus bubnu a pomocí 6 – 10 se lehce dotáhne. Poté se blána utahuje vždy šrouby křížově proti sobě. U každého šroubu (asi 5cm od okraje) by měla mít úderná blána stejný tón. Cena blány záleží na velikosti, tím, pádem blána na tom- tom stojí cca 350Kč, ale blána na kopák stojí přibližně 1300Kč.

Paličky

Potřeba každého bubeníka. Profesionální bubeníci vozí na koncert několik párů paliček, protože během hry povolí uzdu své vášni a proto často vidíme během hry létat třísky. Jsou vyráběny ze dřeva,  některé paličky mají dokonce nylonovou špičku, protože u dřevených paliček často dochází k  drolení již zmíněné špičky. Každý bubeník používá paličky, které mu nejvíce vyhovují a dobře se mu drží, to je nejdůležitější. Paličky se vyrábějí v různých rozměrech, ale to se týká stylu, který hrajeme. Rockové paličky jsou silné a dlouhé, klasické a jazzové paličky jsou tenké. Paličky se vyrábí z habru nebo amerického hickoru. Habr je měkké dřevo a paličky vydrží málo, ale hickor je dřevo tvrdé a paličky vydrží minimálně dvakrát déle, než paličky habrové (vlastně vyzkoušeno). V České republice paličky vyrábí firma BALBEX; habrové paličky prodává za 99Kč, hickorové jsou za 199Kč. Existují také paličky, které se používají hlavně do latinskoamerických rytmů. Takové paličky vypadají jako svázané špejle.

 Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek